Att göra egna chipboards - mitt sätt

Idag har jag gjort "chip-boardbokstäver" till en swap på HobbyHusets forum och passade på att ta lite kort på hur JAG gör när jag gör egna monogram. Jag gjorde ett till mej själv också och det är det jag visar på; de som är till swappen kommer inte här förrän framåt slutet på augusti, när swappen är alla deltagare tillhanda.

Jag börjar med att skriva ut bokstäver i den storlek jag vill ha på skrivaren på vanligt papper. Man kan också rita av diecuts, chipboards eller rita upp på frihand. VIKTIGT om du ska ha monogrammet till scrapbooking att du använder syrafritt papper. Jag klipper ut bokstaven lite slarvigt och klistrar bokstaven på en bit card stock. Perfekt att använda spillbitar till detta! (Just detta monogram klippte jag kanske lite väl noga första gången, brukar slarva lite mer i första klippet...). Vänta några minuter mellan varje limning så att det hinner torka - annars är risken att pappret kanar och det blir inte fint.
image109
Nu klipper jag ut igen, inte heller jättenoga för jag klistrar på ytterligare ett lager card stock:
image110
Och så klipper jag ut noga genom alla lager på en gång!
image111

Nu är det dags att dekorera. Jag valde att klä mitt K med en bit mönstrat papper, då vänder jag alltså och limmar på bokstavens FRAMSIDA den här gången:
image112
Suddig bild men det spelar väl mindre roll just nu... Låt torka - och sen är det dags att klippa igen. Resultat:
image113
DAGS för det som är riktigt KUL - att dekorera! Just denna bokstav vill jag ha till bröllopsbilderna så det får bli lite romantik på denna. Först chalkar jag kanterna, jag använder en vanlig "cat eye" dvs. ColorBox Fluid Chalk. Jag tar två färger; först Burnt Sienna för en rödaktig nyans och sen den bruna Chestnut Roan. Då ser det ut så här:
image114
Och så några små blommor utstansade ur samma papper + ett rosa för konstrast, kantade med hjälp av en ZIG Journal & Title Chocolate penna (den breda spetsen använder jag till detta). Det är pilligt men med hjälp av en pincett att hålla blomman med så tycker jag det går bra. Jag sätter fast dem med limpenna. Mittpartierna är halvpärlor limmade med Didi GlueDots. Garn virar jag bara runt och knyter med en synlig knut (klipper bort det mesta av ändarna). Det guld-glittriga banden fäster jag med en bit syrafri tejp på baksidan, virar runt som jag vill ha det och fäster andra änden likadant. Samma sak med guldtråden som min lilla charm (belock) hänger i - virar runt och fäster ändarna (båda ihop) med en bit tejp. Jag använder GlueDots dubbelhäftande tejp men drar inte av skyddspappret utan använder som vanlig tejp. Praktiskt för jag slipper ha flera olika.... Nu är mitt monogram KLART!
image115

Hoppas nu du fått lite tips och vågar prova! LYCKA TILL!

Kommentarer
Postat av: Martha

Så snyggt... Ska nog prova själv!

Postat av: Veronica

Vad snyggt och vilken toppenförklaring! Det måste jag prova! Tack för inspirationen!
Må så gott!

2007-07-21 @ 19:02:08
URL: http://hildastina.blogspot.com/
Postat av: Anki

Jättesnyggt Kada! Tack för tipset!

2007-07-21 @ 20:36:06
URL: http://skapatavanki.blogspot.com
Postat av: Sofia

Görsnyggt! Jag tror jag ska göra några monogram till våra bröllopslo´s! Tack så mycket för tipset kompis!
Kram Sofia

2007-07-21 @ 21:28:10
URL: http://fialisan.blogg.se
Postat av: louise (vbg)

Läckert. Skall pröva det där! Kramiz

2007-07-21 @ 23:42:59
URL: http://louisevbg.blogg.se
Postat av: Marie

Å så stiligt! Perfekt t albumet juh!!

2007-07-23 @ 11:42:36
Postat av: sannaf

Super snyggt!

2007-07-23 @ 16:00:11
URL: http://sannaf.blogspot.com
Postat av: Anna-Karin

Åh vad fint du gjort!
Tänk om man kunder göra så fia saker!
Tack för en superbra beskrivning :-)
Du har inga mera bra beskrivningar på lager ;-)

2007-07-23 @ 18:52:26
URL: http://koysdagar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback