Vår adventsljusstake

Som så många andra visar jag nu upp VÅR version av adventsljusstake - den med 4 ljus där vi tänder ett nytt varje söndag i advent.

Våra andra jultraditioner är nog väldigt vanliga - julbordet är inte så stort i och för sej, men vi har med det vi alla vill ha: skinka, köttbullar, Janssons frestelse osv. Sen brukar min mamma alltid göra en god grönsallad med ananas i (som jag inte kan äta längre dårå) men som jag tycker är sååå suveränt - man behöver nåt fräscht till allt kött.

En tradition som maken och jag skapat alldeles själva är vår adventsljusstake. Jag vill inte ha flamskyddsbehandlad vitmossa Evil or Very Mad Och jag vill inte plocka rent berget bakom vårt hus heller, det tar ju tid för mossan att växa tillbaka... Så vi har nåt helt annat:

 
Fotot tog jag i söndags, nu är det ju snart dags för ljus tre redan! Det är en helt vanlig "adventslåda" - minns inte vilken affär jag köpte den i, det är ganska många år sen nu... Den har utstansade hjärtan på sidan. Hasselnötterna kan man antingen spara år från år eller, vilket vi gör, lägga ut till ekorren när vi städar undan julen. Laughing Juldagarna händer det ibland att det sticks i nån tomte eller annat pynt, det varierar efter humör...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vill du vara med och bloggtävla?
Du har chans att vinna en Ipod nano samt mp4-spelare och biobiljetter.
http://sjukdom.blogg.se/1197118686_jultvling_vinn_ipod_n.html

2007-12-13 @ 18:26:54
Postat av: Karen

Åh vad smart! Så ska jag göra, jag har en likadan stake i lådan som inte kommit fram ännu för jag visste inte vad jag skulle ha i. Tack för tipset :-)

Postat av: Eva Hallgren (Pixiewings)

Vilken smart idé med ljus staken! Det skall jag prova nästa år, i år har jag i stället för flamsäker mossa lagt en bunke Rosmarin kvistar runt ljusen...och lite röda små Julkulor...blev rätt festligt...

Du gör förresten helt fantastiska scrap LO´s måste jag säga. Har själv börjat ge mig in i den världen och tycker att det är rätt svårt.

Hälsningar
Eva

2007-12-14 @ 16:20:01
Postat av: Anki

Nötter var jättesnyggt. Själv kör jag i år med rosa marsmallows och vita maränger. Något annat år hade jag glaskulor. Stenar är också jättesnyggt och polkagrisar. Kul med variation!

2007-12-15 @ 18:12:00
URL: http://skapatavanki.blogspot.com
Postat av: VeronikaP

Snyggt med nötter, det ska jag ha nästa år!! Jag har en utmaning till mig själv att inte ha samma sam i adventsljusstaken år efter år. Jag har haft utslagna tallkottar, sand, stenar, kastanjer och förra året hade jag grovsalt... I år ligger det polkagrisar där, men det blev inte helt lyckat. Jag hittade inga "äkta" röd/vita. Dessa är rosa/vita... :-)
Men dina nötter är hur läckert som helst!!

2007-12-15 @ 18:12:37
URL: http://veronikap.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback