Allergisk mot vete, råg & korn :-(

Har just kommit på att jag inte tål vete, råg och korn... Men jag får nästa panik: det är student på G och jag kan inte äta NÅT känns det som. Är pollenallergiker sen barnsben och den våldsamma klåda jag har sattes i samband med detta för ett år sen. Sen dess har jag med läkares hjälp försökt hitta vilken mat som ger klådan, för den har jag haft året runt, men den förvärras på våren. Förutom sädesslagen kan jag heller inte äta nötter/mandel/solrosfrö, troligtvis inte heller tomat och persika/nektarin.

Har nån tips på bröd, bakverk, pajdeg etc som jag kan göra, eller tipsa mina värdar om att göra? Jag TROR att jag kan äta havre, måste prova lite till innan jag vet säkert. Finns det nåt bra, aktivt forum för matallergiker? Har googlat lite men hittar inget som verkar aktivt...

TACKSAM för alla tips!

Kommentarer
Postat av: DesignAnnique

Det finns glutenfri mjölmix man kan baka på, den är därmed fri från just vete, råg och korn. Det finns också sockerkaksrecept där man bakar med bara potatismjöl, det blir ju inte som "riktig" sockerkaka men helt OK, lite torrare och "kortare" i konsistensen bara.



Här hittade jag en glutenfri blåbärspaj:
page.asp?iMappeID=180&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=34690" rel="nofollow">http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/showpage.asp?iMappeID=180&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=34690

Den borde ju gå att göra med andra frukter också, dock inte persika eller nektarin kanske :-)



Glutenfri sockerkaka:

page.asp?iMappeID=180&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=35433" rel="nofollow">http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/showpage.asp?iMappeID=180&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=35433



Italiensk glutenfri sockerkaka:

sockerkaka.htm" rel="nofollow">http://www.pilefood.se/baksidan/itsockerkaka.htm



Hett tips är att söka på glutenfritt, det finns massor av recept! Söker man på mitt namn och glutenfritt kommer det upp flera träffar, jag satt och knappade in recept i en databas en gång i världen.. :-) Så jag har en massa recept som jag kan leta fram till dig, hojta till i så fall...



Sen behöver man ju inte köra fast i bakverk... fruktsallad och glass är supergott, maränger är glutenfritt så man kan göra typ marängsviss (roligast är att ladda upp alla olika saker i olika skålar så får var och en bygga sin egen variant) osv.



Forum vet jag mindre om, vet bara om något veganskt, men det hjälper ju inte :-)

2008-06-08 @ 16:55:02
URL: http://designannique.blogg.se/
Postat av: MarieK

Irtsh!!! Men vad skönt att du äntligen fått besked!! Jag ska snacka m ngra kollegor på jobbet som har matallergier så ska jag se vad jag kan tipsa om.



KRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAM!!!

2008-06-08 @ 21:49:03
Postat av: Jimmelisa

I found your blog on google. I think your blog is the best :)

2010-01-15 @ 14:36:18
URL: http://jimmelisa.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback