Kadas tacosoppa med vitlöksaioli

Hej i regnet!  
Hoppas helgen varit skön! Själv har jag varit superhängig och vi har varit hemma... Tror jag ev. är förkyld mitt i allihop *suck*
Sovit och läst lite+ kollat fotbollen på kvällarna är väl vad jag gjort den här helgen.
 
Idag har jag i alla fall stått för middagen, ett hopkok jag blev jättenöjd med och kände att jag ville skriva ner och dela med mej av: ett tips antingen för rester (brukar ta i allt utom sallad/gruka när vi ätit tacos) eller som idag - vad som finns i skåpen.  Provar du får du jättegärna tala om vad du tyckte! 


Kadas Tacosoppa med vitlöksaioli


400-500g nötfärs                                             Aioli

1 påse tacokryddor                                           1 dl gräddfil

½ burk tacosås medium                                  ½ dl majonäs

½ burk tacosås mild                                         2 vitlöksklyftor, pressade

(Eller en burk av valfri smak)                           salt, peppar

1 l vatten

1 buljongtärning (höns-eller köttbuljong)

10 mellanstora potatisar i tärningar (de var ungefär som stora plommon...)

2 morötter i tärningar/slantar

½ purjolök, skivad

1 gul lök, grovhackad

1 vitlöksklyfta, pressad


Fräs köttfärsen i lite olja/smör/margarin. När den fått färg, blanda i tacokryddorna och tillaga enl. anvisningarna på påsen. Slå på vatten (jag värmde i vattenkokaren för att det skulle gå lite fortare men det måste man såklart inte göra) och lägg i buljongtärningen och tacosåsen. Lägg i de skalade och tärnade potatisarna och morötterna, koka upp. Lägg i lök, purjo och pressa i vitlöken, koka tills potatis och morötter är mjuka.


Blanda under tiden gräddfil och majonäs till Aiolin, smaksätt med salt och peppar och låt stå kallt tills soppan är klar.


Servera med riven ost och bröd.


Potatis kan bytas mot pasta, gräddfil kan säkert bytas mot naturell yoghurt tex. Tomat, bönor, majs mm är alternativ eller tillägg till mina grönsaker - ta vad du har hemma!


Smaklig måltid!

                                   /Kada 2008-06-22


Kommentarer
Postat av: Michaela Lejonberg Hjorth

Hej gumman! Tack för receptet.



Hoppas det är lite bättre med er nu! Tänker på er vännen!



Har gett dig en award i min blogg ;-)

kramar Michaela

Postat av: Louise (vbg)

Tänker på Er! Många varma kramar

2008-07-22 @ 14:36:42
URL: http://louisevbg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback