Svenska Scappare är bortskämda!

NU börjas det... Är beredd på synpunkter, så kommentera gärna.

Alltså; förutom mässan har Helena och jag varit runt i ganska många scrapbutiker - typ alla vi hittade i och omkring Anaheim - det var några renodlade scrapbutiker och några butiker med andra hantverk också (tex. lappteknik!).

Jag har INTE kunna köpa det jag först och främst ville köpa på den här resan - jag kom hem med en massa prylar så det går ingen nöd på mej, men jag är ändå besviken!


Först och främst ville jag ha ett eller flera 6x12"/12x6" album (stående och liggande). Tror ni att det fanns!?!? NÄ! Inte ett enda ett i någon av butikerna!!!!!!! I en av scrapbutikerna hade de inte ens hört talas om att det skulle finnas album i det formatet... *stön*.

Jag ville också ha Penny Black Clearstamps. Vi har inte sett EN ENDA PB-stämpel!!!!!!!

Halvpärlor stod också högt på önskelistan - inte heller det fanns att uppbringa! Jag såg en utställare på mässan som hade det, men där kunde man ju inte shoppa. I butikerna fanns de inte... :-(

EN av alla butikerna hade de senaste pappersserierna; tex. BGs "Two Scoops". Men det var alltså bara EN! De och de andra hade gott om papper - men det mesta av det var "gammalt" - jag har köpt hem favoritpapper från när jag började scrappa - 2004...

Vi hade också en massa dies till Qk och BK på våra listor - tja, nån butik hade Qk men inte så jättemånga dies. Några Bk dies har jag inte sett alls - och heller då inte de BK Clearstamps som jag ville ha! :-(

Papper är billigare att köpa i USA - men är ju tunga, så man fick se upp med vikten... Det mesta annat är faktiskt inte så mycket billigare, tro det eller ej! Några kronor här, en tia där....

Vår slutsats efter alla timmar bland scrapsaker i USA är - vi svenska  scrappare är GRYMT bortskämda! Vi får det senaste av våra butiker HELA tiden - vi fattar inte hur bra vi har det!!!

Och en fråga då: Butiksägarna här gör ett otroligt bra jobb som tar hem nyheter snabbt, pressar vi dem måhända FÖR hårt? MÅSTE vi alltid ha bara det senaste, kan vi inte använda papper som är några år gamla? Fundera över det och kommentera som sagt mer än gärna!

Soliga hälsningar från Orust idag, och så några tulpaner igen :-)
image325

Kommentarer
Postat av: Viktoria

Hejsan
Vill bara göra lite reklam, jag har de liggande album om det nu blir 6x12 eller tvärt om kan jag inte säga men de är från Bazzill. Har gröna och röda om jag inte missminner mig :-) Ett tips bara!! :-)
SOm svar på dina övriga frågor om vi inte är för bortskämda.. Javisst är vi det.. Jag som då har butik märker ju det mycket.. Just att man måste ha ALLT för att folk skall bry sig om att shoppa hos en... Dessutom går det så mycket trender i scrappandet så man hinner inte mer än att ta hem så skall det vara ngt nytt. Det är därför jag försöker hoppa över detta med trender lite. Tar hem liksom det jag gillar oavsett trendigheter... Ofta är det jag hittar visserligen nytt på marknaden men inte alltid att alla har upptäckt det än och då kan det ibland vara svårt att bli av med grejerna förrän de då blir poppis.. Hmm.. Jag var också till USA för 2 år sedan och hade nog trott att det skulle finnas en scrapbutik i varje gatuhörn.. Visserligen fanns det ju massor men jag hittade inte såå många renodlade scrapbutiker.. Mailar dig förresten de bilderna jag lovade om en snutt..
KRam
Viktoria

2008-02-19 @ 15:51:58
Postat av: Maritha / Dilorf

Det är märkligt egentligen.. att man har så höra förväntningar om "overThere" och att där ska finnas ALLT och att allt ska vara jättebilligt.. :D

Jag tror nog att de nya trenderna styrs ganska hårt av de stora scrapbutikerna här.. Om någon tar in det så "måste" de andra åxå.. Precis som Viktoria säger.. För att "räknas" som shop så "måste" du ha det nya som lockar.. Jag hoppas jag har fel..

Postat av: MiaS

Jo, vi är säkert bortskämda! Men (här kommer det...) jag letar aldrig efter rykande nyheter, butikerna servar ju mer än gärna med det själva. Och personligen börjar jag tycka att det känns lite stressande att jag måste köpa det omgående för att få vissa varor för när de är borta så kommer de aldrig igen och det tyckerjag är trist. Men jag kanske är lite udda som gärna skulle köpa lite mer Blitzen som kom för flera år sedan, köper gärna julpapper under våren (har ju inte framkallat korten förräns då)och när jag väl fattat galoppen så är mycket jag skulel vilja haft slut för det är någon ny hetare kollektion på ingående *suck*. Visst gillar jag nya papper men det jag inte har är nytt för mig oavsett när det släpps och ofta dröjer det veckor eller månader innan jag använder vissa papper. Ja, det var svamliga tankar från mig! Men jag håller med, vi är bortskämda! Men samtidigt undrar jag var gör alla dessa stora amerikanska företag av sina nya heta kollektioner som släpps i tid och otid om de inte finns i amerikanska scrapbutiker........

2008-02-20 @ 16:58:28
URL: http://miascardsandstuff.blogg.se/
Postat av: Camilla Floweret

Kanske är det en trend mot den galna trendhetsen. Vet att det var en del diskussioner om att det var för ofta som nya kollektioner kom ut både för affärer, kunder och producenter bland forumen i USA ett tag. Men det är ju lite så det blir i brancher, ska vara först och störst. Jag har tex inte testat thickers ännu, men så är jag en snål rackare ;)

2008-02-20 @ 19:01:19
URL: http://floweret.se
Postat av: Chruss

Som kortmakare har jag inte det stora behovet att há nytt papper - vi ska inte heller göra reklam för papper som DT's.
Däremot är vi bortskämda med nytt hela tiden plus att det är ju konkurrens melan butikerna. Men visst går det överstyr! Hört flera som får sina LO's tillbaka från tävlingar, tidningar etc för att de använt för gammalt papper - skrämmande!
En rubberstampstidning ville inte ha kort med gamla stämplemotiv etc.
Samtidigt hetsas det i bloggar med nyheter och alla ska ju bara ha...
Svårt det där!

2008-02-21 @ 10:07:36
URL: http://chruss.blogg.se
Postat av: Viktoria

Men hallå.. Inte klokt om folk får tillbaka grejer för att produkterna varit för gamla.. Det är väl ändå slutprodukten oavsett material som är det viktiga.. Knasigt..
Blir helt matt när man hör det..
Kram

2008-02-21 @ 12:20:44
Postat av: Milla

Jag är inte alls trendgalen utan använder och köper det jag tycker är snyggt och användbart. Visst faller jag också för vissa trender men jag köper aldrig de senaste papprena på "releasedagen". Nä, nog är det lite väl mycket hysteri över allt man "måste" köpa. Att få tillbaka en LO för att man använt gammalt material trodde jag inte kunde hända. Jättetråkigt tycker jag.

2008-02-22 @ 10:30:52
URL: http://millasblog.blogg.se
Postat av: Emelie

Ska jag vara ärlig har jag ingen aning om vad som är nya och gamla papper.. Köper det jag tycker är snyggt helt enkelt.. :D Så att höra att vissa får tillbaka sina alster för att det är för gamla papper tycker jag låter helt hemskt. Det är väl skaparglädjen och det slutgiltiga resultatet som spelar roll, inte att man har de nyaste grejerna. denna hobby är tillräckligt dyr utan att man skall känna pressen att alltid ha det nyaste..

kramar

2008-02-22 @ 12:23:51
Postat av: ninaerica

Jag har verkligen blivit "anti -allt- nytt" för jag har helt enkelt inte råd att köpa allt som kommer hela tiden, hur gärna jag än vill. Så jag kollar sällan i shoppar överhuvudtaget. Däremot har jag börjat göra en hel del grejer själv; använder detaljer i pappren för att dekorera med; stansat egna filtdekorationer, gjort egna overlays. Så vill man så kan man!

2008-04-14 @ 20:17:58
Postat av: Olajennie

keep it up very nice site

2009-02-13 @ 08:20:22
URL: http://olajennie.20six.fr

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback